tisdag 1 juni 2010

En liten......


.......surdegs jäsande Herman har jag fått av min svägerska J. Jag har länge önskat mig en bit av denna goda vänskaps kaka. Så nu ska det bakas var tionde dag med en lite surdegs klimp, jippi. Saftigare kaka får man leta efter och man kan göra den med en massa olika smaker. Herman ska stå  framme vilket är bra för då glömmer jag förhoppningsvis inte att röra i honom, varje dag ska det röras om i honom 2-4 ggr....så det gäller att passa så han inte dör....
Jag är en "big fan" när det gäller surdeg i alla sorter, skönt att slippa anv massa jäst som kroppen inte mår bra av.

I dag har vi verkligen tråkigt väder. Vi har 11 grader och det har regnat hela förmiddagen, men efter regn kommer solsken och det är precis det som är lovat.......får i alla fall hoppas. Min förkylning som jag fick i slutet av förra veckan vill inte ge med sig, sitter här och snörvlar och hostar, men det är väl min tur för jag vet inte när jag var förkyld senast...

Ha en bra dag
Kram Anna

9 kommentarer :

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej vännen, surdeg är det bästa jag vet.
"Hermann" har däremot helt förbigått mig känns det som.
Jag baka mitt bröd själv.
Gillar Sverige skarpt, men brödet här, sorry, det måste man baka själv ;O) Har mitt eget surdegs recept ....pappa var bagare ;O)
Mjöl ligger väl i mina gener.
Kram, Petra B.

Cilla sa...

Krya på dig ordentligt Anna. Du lät inte pigg i helgen...
Vilka vackra blåklint!

Lycka till med Herman. den luktar så illa bara...

Cilla♥

Cilla sa...

Oja den där Herman jag smakat hos min syster... Mmmm inte dum ;0)
Ta väl hand om dig!!
Kramen Cilla

Margot sa...

Så vackra bilder på blåklint!
"Herman" hade jag också för några år sedan och bakade en massa goda kakor!
Hoppas du blir kvitt förkylningen snart, det är inte kul att ha!
Ha det gott!
/Margot

LOTTAS HOME sa...

Halloj!
Kul att få en Herman! Har hört talas om honom men aldrig ägt någon själv. Här har vi riktig sommarvärme och har varit på havet 2 kvällar i rad. Hoppas den snart kommer till dig och att du kryar på dig!
Kram Lotta

Mys och hemtrevnad sa...

ja herman hade jag här hemma för många år sedan...blev lite nostalgisk nu..hihi...krya på dig! Kramis semlan

Sköna o Gröna Ting sa...

Hmm.., Herman och jag kom INTE överrens och jag tog dö på honom efter tre dagar!!!!
Men, jag fick smaka en bit Herman av min systers surdeg och jisses vad god den var:)

Har ni inte fått sommar ännu, här i Dalsland är vi inne på femte dagen med sol och 20-22 grader och det är UNDERBART!!!
Den kommer , den kommer Anna!
Nu lever livet utomhus till sena kvällar men jag känner oxå att solen tar rejält så jag har krupit in en stund idag, huden får vila!

Hoppas du får en fortsatt skön vecka och ta väl hand om dig.
Kram
Marianne

House number 15 sa...

Herman har jag aldrig testat, jag är väl inte så mycket för att baka matbröd utan jag gynnar den lokala bagaren istället;=)) Men spännande det låter iaf

Krya på dig!!

Stjärnor & Champagne sa...

Hahaha nu ler jag, trodde att blomman kallades Herman, asgarv. Har aldrig testat surdeg men får ta tag i det någon gång. Ha det gott vännen/ Kramkram Anne