onsdag 4 maj 2011

Vit choklad mums.....



I dag blir det gott i gott gott mums.......härom dagen bakades denna utsökt goda tårta.
Vit choklad tårta

250 g vit choklad
200 g smör
3 ägg
2 ½ dl strösocker
2 msk konjak
2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen och smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och tillsätt chokladen och rör om så att den smälter. Vispa ägg och socker poröst. Rör i choklad, konjak och mjöl. Häll smeten i en bröad form med löstagbar botten ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen i ugnen i ca 30-35 min. Låt kakan kallna i kylen.

Glasyr:
150 g vit choklad
½ dl vispgrädde
spara en eller två bitar choklad att riva ovan på

Ät och njut med en god klick grädde till.


Ha en underbar dag
Kram Anna




15 kommentarer :

Villa Vinkelhaken sa...

Åh vilken god tårta! Mums! =)

Ha en bra dag!
Kram Jenny

Lotta 8`) sa...

Mmmm - ser kanongod ut! Hej förresten, hittade din blogg via Berit - såsom man gör med de flesta nya bekantskaper :) Trevlig blogg du har, vacker trädgård och fint växthus :) Läser lite och ser att du gillar svart! Jag har precis plockat fram min svarta ådra och undrar vilken färg du målat betongkrukorna med? Har lite jag tänkte måla men svårt att hitta rätt färg som fäster.

Tack för titten, jag återkommer :)

cat sa...

Mmmmm både ser mumsigt ut och låter mumsigt när jag sitter och läser, på lunchen (hungrig som en varg).
Den ska vi nog prova när jag fått tag i mjölkfri vit choklad.
Ha de gott. Catarina

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, du milde så gott det låter....jag hade lite vit choklad hemma, men den gick åt så nu får jag åka och köpa ny!
Kram

hemma hos lilla mej sa...

Ååååå vilken mumsig tårta...Tack för receptet.Ha nu en fin dag.kraaam Rita ♥

Lena/isklockan sa...

Mmmm vad gott det ser ut. Nu blev jag jätte sugen på nåt sött.

Kram

Nina sa...

Åh va gott!!! Älskar vit choklad.

Marina sa...

Mmmm, recept uppskattas alltid.

Kram!

Anna Vattenkanna sa...

Ser riktigt gott ut... Oh vad roligt om hag får komma och titta hemma hos dig!!! Och på ditt elefantgräs...och allt annat!

Kramar Anna Vattenkanna

Helena sa...

Det ser ju så gott ut!Fin bild på dig förresten den nya!
KRAM från mig!

Anonym sa...

Mums, ser väldigt god ut...
Kram Birgitta

Annelie sa...

Get out!!!
Jag dreglar för sjutton gubbar, den ser för god ut.
Vit choklad och konjak... naughty, naughty...

Kram,

Annelie

Klokegård - Designa ditt Liv! sa...

Ser farligt gott ut. Den där kan man äta mycket av, skulle jag tro.

Önskar dig en härlig dag!

Vardag och flärd sa...

Visa inte sånt! Jag bantar! (har redan skrivit ut receptet...)
Kram Eva

Susihus sa...

Mums va gott!