onsdag 19 oktober 2011

Saffrans scones......


I lördags morse överraskade jag tonåringarna här hemma med saffrans scones till frukost och det mottogs med öppna armar. Kanske lite väl tidigt att anv saffran men här hemma brukar det bakas lussebullar minst en gång i oktober och då är det ju snart dags.....




...och då passade det såklart bra med mina saffrans scones.

Till två kakor behövs följande:

60 g margarin
1 krm salt
2 tsk bakpulver
2.5 dl vetemjöl
2 dl mjölk
1 pkt saffran

Blanda samman alla ingredienserna och baka ut till två tjocka kakor....ja ni vet nog alla hur man brukar göra med scones. Sen ca 8-10 min i 250 grader i ugnen.
Till helgen har äldsta sonen önskat blåbärs scones men det får vi se om det blir nu eller vid ett annat tillfälle.

Ha en härlig dag
Kram Anna

9 kommentarer :

Maria sa...

Detta måste jag ju prova med saffran som är så gott. Jättelängesedan jag bakade scones. Och vilken underbar krans med mossa i förra inlägget. Kramar Maria

Cilla sa...

Tack för ett spännande recept!
En butik i Skurup har extrapris på Lussekatter, så du är inte för tidig!

Cilla♥

Berit sa...

Tack för det receptet!!
Ha en underbar dag!!

Lena/isklockan sa...

Det låter gott....måste testas.

Kram

Eva-Lotta Persson sa...

Saffran, oooh du underbara krydda :) Tack för receptet! Hälsar Lotta

Almbacken sa...

Mmmm, låter supergott! Urgulligt citat som jag skriver under på direkt:)

Som du pysslar och donar hela tiden....jag vet inte riktigt vad jag sysslar med...Ett är då säkert och det är att tiden inte räcker till.

Stor kram
Maria

Anonym sa...

Spännande recept, det måste jag prova...

Kram Birgitta

Photo by Maria sa...

Mmmmm... Saffran är så gott i både bakverk och matlagning.. Ser himla gott ut de där sconesen..

Kram Mia

Limetwig sa...

Mmmm så gott! Nu fick jag ju problem... :S Har planerat att baka ditt surdegsbröd du bjöd på för ett tag sen... men nu vet jag ju inte :) Saffran som är SÅ gott! hmmm tänk tänk!
Ha det bäst! Åse