måndag 26 december 2011

Julafton förbi....

En trött hund och en ännu tröttare matte om jag får klaga lite.......ja nu börjar det bli bättre och jag har börjat koppla av. Denna julen har inte blivit som jag tänkt men blev jätte bra ändå, jag hade hoppats på att hinna mer och fixa här hemma mycket mer, men tiden har inte alls varit med mig. Men som sagt det har blivit bra ändå. När väl julafton var här blev det avkoppling och mys med familjen och massor av god mat.
Ja så precis som julen ska vara.....♥♥ så inget mer klagande.
Här tittar Alvin fram över soffan, vill gärna ha lite uppmärksamhet då sätter jag min kalla nos i nacken på matte....ser ut som han har en tuppkam men det är rumpan som tittar upp.

Varje år brukar vi baka massor av lussekatter men sedan jag hittade detta underbara recept så blir det oftast bara 1-2 omgångar vanliga.

Underbara saffransrutor

3 dl gräddfil
1,5 dl vatten
1 pkt saffran
1 ägg
7 dl vetemjöl
1 ,5 dl strösocker
5 tsk bakpulver
135 g smör

ev russin om man så önskar men vi kör utan.

Ugnen sätts på 175 grader. Smöra och bröa en ungsform.
Blanda gräddfil, vatten, ägg och saffran i en bunke. i en annan bunke blanda vetemjöl, socker, och bakpulver. Skär margarinet i bitar och knåda mer i mjölblandningen med fingrarna. Rör samman med äggsmeten.Häll smeten i lång pannan och strö över en massa pärlsocker (jag brukar anv en mindre ungsform ungefär hälften så stor som en lång panna) så dom får lite tjocklek och så gör jag mindre rutor. Grädda ca 25-30 min

Lycka till med baket och på den nya veckan
Kram Anna ♥♥


7 kommentarer :

Trädgården på Höjden... sa...

Men vilken bedårande nos som kikar fram.

Det där med tid och att hinna med allt man skulle vilja göra är ju en ekvation som inte alltid går ihop. Men det kan ju bli väldigt bra ÄNDÅ även om ens planer såg annorlunda ut.

Hälsar Åsa

Spirande grönt - sa...

Vilken härlig nosbild:)

God fortsättning,
Rebecca

Lena/isklockan sa...

Saffransrutorna låter riktigt goda . Ska spara receptet så ska jag göra nästa år.

Kram

Cika sa...

Känner också att jag skulle ha velat pyssla och baka mer..men, är ändå nöjd med allt gott allt slappande gjort mig denna helg!
God fortsättning!
/Cika

Felix sa...

Önskar dig God fortsättning! Vilka härliga bilder, både på Alvin och saffransrutorna. De ser jättegoda ut, så det receptet sparar jag.

Julhälsningar
Elisabet

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vad söt han ser ut där han ligger över ryggstödet... Jaaa, vår jul blev inte heller riktigt som vi hade tänkt oss men det blir ju jul ändå! ;) Själva julafton klarade vi rätt bra men sedan kom förkylningen tillbaka med öroninflammation och magsjukor ovanpå det så näe, roligar kan man ha det! Meeeen, det är ju synd att klaga! *hehe* Kjolen jag vann hos dig är ju heeelt suverän! Vilken grej!

Jag hoppas du tar det lugnt nu och njuter av tiden med familjen!

Kram/ Anna

Annika Christensen sa...

God fortsättning!
Vad goda de ser ut. Skal göra dem imorgon. Lussekatter blir ofta för torra.
Ha det gott
Annika