torsdag 12 april 2012

Vill ha ett större växhus....


I helgen påbörjade jag en rensning och städning i mitt växthus, tyvärr är jag långt ifrån klar men det är skönt att det är påbörjat. Jag har även konstaterat att mitt växthus är på tok för litet och jag har meddelat maken att vi snart behöver se oss om efter ett nytt.
Det jag har är 8-9 kvm men jag vill i alla fall ha ett som är 15 kvm, det är vad man får lov att bygga utan bygglov och tyvärr kan jag inte ens med bygglov bygga större då vi redan har maxat ytan som vi får bebygga på vår tomt.
Mina myrten fick en klippning och några fick ny jord och större kruka också så jag hoppas dom kommer att trivas vidare hos mig. Även ormskägget har klarat vintern och jag hoppas det kommer blomma detta året så jag kan sätta fler plantor av denna dyrbara växt.




Kungsängsliljorna har verkligen ett konstigt växtsätt...liggande, slingrande, hängande och man kan knappt tro att dom kommer stå ståtligt om någon vecka kanske två....

I går var det första gången på fotokursen och jag säger bara super roligt. Väldigt lärorikt och nyttigt, det känns redan som man har lärt sig massor av nytt första gången.
En som inte tyckte det var okej att inte matte kom hem som hon skulle är Alvin, han sitter snällt vid fönstret och väntar på sin matte.


Ha en härlig dag
Kram Anna


5 kommentarer :

Trädgården på Höjden... sa...

Ja, det där med växthus och storlek verkar ju vara något som man hela tiden vill ha större. Jag ska ju få upp mitt som bara är på 6 m2 men drömmer redan om ett större.

Mina kungsängsliljor som jag satte i höstas börjar också komma upp och jag har precis som du förundrats över hur de växer. Jag trodde inte att de trivdes så bra eftersom de låg ner men idag såg jag att de börjat resa på sig. Hmmmmm, då kanske de trivs i alla fall :-) De är ju så himla vackra.

Hälsar Åsa

Furulunden sa...

Fine bilder som har fått bli med på min hage facebookside idag. Siden finner du via min blogg:)

Anonym sa...

Vilken fin ny header du har! :) Ja, tänk att ha ett riktigt stort växthus... mitt kommer att bli ynka 3 kvadrat, men är bättre än ingenting.

Gillar dina svarta krukor så mycket! Kram Hanna

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Jag tror alltid man vill ha ett större växthus :-)) Förstår så väl din önskan där... Vilka fina myrten du har i de svarta krukorna!!! Å kul med ormskägget. Även hos mig trivs ormskägg. Har plantor i rabatten som övervintrar förvånansvärt lätt. Det trodde jag inte att den skulle göra. Kungsängsliljor är bara för vackra och väldigt speciella.

Kram
Charlotte

Marina sa...

Men lille vännen, saknar han matte. Hon som ger mat kanske?

Ja, fotokurs är kul!

Kram