fredag 25 oktober 2013

När växter själv får välja....

Jätteverbena mellan plattorna.
 
...är temat hos Blomming fredag. När växterna själv får välja plats, känns det som att den kommer trivas. För många år sedan hade jag turen att få komma hem och titta på Gunnel Carlsons trädgård och då berättade hon att hon aldrig rensade rabatterna för i tidigt skede känner man inte igen om det är en växt eller ogräs som kommer upp. En växt kan byta skepnad så vem vet? Det här tog jag med mig hem och nu rensar jag inte"ogräs" alls så ofta.
 
Krypkrotula som aldrig har stått på just detta stället.

Pense som har valt plats mellan stenarna
 
Daggkåpa mellan stenarna har jag i massor och jag älskar det

..och såklart den största av dom alla, skogsklematisten som nästan helt klär in stolen.
 
Ha en härlig fredag
Kram Anna
 
 
 
 
 


15 kommentarer :

Annika sa...

Så fint med växterna som har valt plats själva! Och roligt att du ser dem som de skönheter de är med sin livsglädje och växtkraft, även fast de inte växer i rabatter!
Ha en toppenhelg!
Annika

Unknown sa...

Ja, här blir det också mycket i skarvarna. Men du, har din skogsklematis frösått sig där under stolen? Vad häftigt!
Ha en riktigt skön trädgårdshelg,
Charlotta

trädgårdsdrömmar sa...

Clematisen som klättrar på stolen har ju hittat en bra plats att växa på.
Kram.

Anna-Maria sa...

Så läckert med klematis över stolen! Det tipset ska jag skamlöst sno ;) så fint !

Villrose sa...

Så flott skogklematisen hadde dandert seg! Synes kjempeverbenaen godt kunne velge å så seg her hos meg også.

Rose-Marie sa...

Underbart... Ja naturen vill bestämma lite själv emellanåt ... Tack o lov :) Tror den gör det för att glädja oss ännu mycket mer ... men som sagt bara om vi tillåter den ... men så många små leenden man går omkring med på våren när man plötsligt upptäcker små gröna saker som bara pluppar upp ! Trevlig Helg :)

Meta sa...

De har i alla fall placerat sig på bra ställen och fina är de.
Ha en fin helg
kram Meta

Katarinas trädgård sa...

Visst blir det lite roligare när man tillåter växter att slå sig ner på lite oväntade ställen! Jag är så glad att jätteverbena självsår sig i mängder på min odlingslott. Kanske på lite opraktiska ställen, men det blir trivsamt.
Kram
Katarina

Gunilla sa...

Vilka fina platser dina rymmare har.
Clematisen har verkligen fått en fin plats.

Trevlig Helg

Kristinas Oas sa...

Kan bara hålla med Gunnel. Finns bara ett par saker jag rensar bort på våren: maskrosor och våtnarv. Övrigt väntar jag och ser vad det är som kommer upp. Ibland blir det trevliga överraskningar som får stå kvar. Ha en fin helg! Kram Kristina

AnnaHelena sa...

Den där Jätteverbenan...som är så omständlig att så - in i kylen, in i värmen fram och tillbaka - och så sköter den sådden själv så där enkelt...Det är ju häftigt!

Kram // AH

Vivian Tisting sa...

Ja så fint det blir när växterna får välja själv, eller fröna:))
Ha en skön helg
Vivian

Veronica sa...

Vad fint det var med klematis ihop med stolen..eller rättare sagt, hela bilden är fantastisk!

Ibland bestämmer de sig för att slå sig ner på perfekta ställen :)

Ha en bra fortsatt helg!

Berit sa...

Vilken fin plats din Clematis valt på tronen:)
Ha en underbar dag!!

Hélena sa...

Jag älskar när växter väljer plats. Dina ser ut att trivas perfekt och är supersnygga.
Kram Hélena