lördag 1 juni 2013

Stor favorit....


 
Allium hör verkligen till en av mina stor favoriter när det gäller lökväxter. Tyvärr tycker jag att det minskar i rabatterna trots att jag sätter nya varje år och att dom dessutom sprider sig borde göra att jag skulle ha mängder.
Bladen på alliumen börjar vissna rätt så fort då den börjar bilda knopp och sen när den har blommat färdigt är den vacker ett långt tag efter, när den har torkat ryster jag av fröna. Väldigt mycket mer tacksam än den tråkiga tulpanstjälkarna som står kvar så länge. Fast det är fint med tulpaner också... :)

 
Här kan man se en liten nykomling för i år, den korta alliumen har nog sina år på nacken i rabatten men då bara med blad och utan blomma. Det är ingen jätte blomning men det är roligt att se att dom förökar sig, drömmen är en större rabatt med massor av denna vackra allium. 

 
Jag har en hel del av den något större stjärn allium men den är inte in blomning riktigt än.Men bilder kommer lovar jag.
 
Ikväll kommer familjen R och det blir grillning och massa annat gott.
Ha en härlig dag, här lyser solen och nu ska det bli frukost på nya uteplatsen med en ny trädgårdstidning. Sen säger jag välkomen till härliga juni månad.
 
Kram Anna
 

 

 
 
 


5 kommentarer :

Snäckskalsdalen. sa...

Jag ser ett hav av allium i olika höjder! Så läckert! Kram

Villa Vårgatan sa...

Allium är så himla fina. Snyggt med olika höjder. Har en styck alliium, ja, en, som jag upptäckte idag i en bortglömd rabatt. Önskar mig ett bollhav. En fln plantering du har där med funkia.

Ha en trevlig kväll!

Kram Eva

Ninnis sa...

Väldigt vackert...=)

Trevlig helg !

Kram Ninni

Suz sa...

Så vackra bilder du bjuder på, som alltid! Härligt med de lila bollarna, har inga i vår trädgård men vi borde kanske få in några - de är så fina!

Känner igen mig i bildinspirationen, som lätt kan blir något annat på vägen:)

Ha en fortsatt härlig helg!
Kram
Suz

BLOMSTERDESIGN sa...

Visst e allium ljuvliga. Jag har några stycken jag med. När sätter du dina fröer? På hösten eller våren?