fredag 13 februari 2015

Snabba bullar...


Ett säkert helgtips som kommer att uppskattas :) Snabba, enkla kalljästa bullar:

12 g jäst
1 tsk salt
5 dl kallt vatten
1 dl grovt mjöl av någon sort, jag använde grovmalet rågmjöl 
8,5 dl specialvetemjöl
0.5 dl linfrö
0.5 dl  solrosfrö

Smula jästen och blanda ut i det kalla vattnet, blanda i övriga ingredienser och arbeta ihop degen som ska vara lite kladdig. Täck med plastfolie och ställ i kylen över natten.
Sätt ugnen på 225 grader varmluft. Klicka ut 10 kletiga deghögar på en plåt och pensla med rapsolja. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min. Snabbt och smidigt!

Ledsen över min dåliga närvaro på bloggen men just nu behöver annat prioriteras, hoppas ni hänger kvar.

Äntligen har våra skjutdörrar till tvättstugan kommit och igår när maken skulle börja montera så var det så klart fel på en av listerna, nu får vi snällt vänta (igen) då nya skenor ska skickas. Såå trött på röran även om den inte är jätte stor.


Ha en härlig fredag alla
Kram Anna




4 kommentarer :

Sofie sa...

Låter gott! Ha en trevlig helg:)
Kram Sofie

Hemma på Sjuan sa...

Tackar för recept. Bröd är alltid poppis här hemma. Så synd med skenorna, tråkigt att vänta... Ha en skön helg. Kram Suss

HWIT BLOGG sa...

Åh perfekt med ett bra recept på bröd! Detta ska jag testa...tack!
Önskar dig en skön alla hjärtans dag!
Kram,
Titti

Snäckskalsdalen. sa...

Goda bullar kan man inte få för många recept på! Och lättvindigt med kalljäsningen.
En fin Alla hjärtans dag!
Agneta kram