måndag 22 februari 2010

Jag drömmer om sommaren.....


mitt i denna snöiga vintern! Tänk vad skönt det hade varit med sol och blå himmel. Jag kan se mig själv gå runt i min trädgård, jag vill inte gå in om kvällarna för det är så härligt avkopplande och skönt att bara få rå om sin trädgård.
Igår gick jag igenom mina fröer det är hög tid inför somamren, tomatfröerna är beställda men allt det andra som vaxbönor, lite blandade kryddor, squash. Lät som jag planterar massor men det viktigaste är att varje år sätta nya jordgubbsplantor så det blir massor av "gubbar"
Förra sommaren gjorde jag två jätte stora odlingslådor som jag har jordgubbar i massor, tyvärr har jag nog inte förevigat det med något foto men ska leta vidare för jag har för mig att jag fotade resultatet, men.......jag satte även en del vitlök förra hösten som jag hoppas kunna skörda i slutet av sommaren. Har inte gjort det innan så jag hoppas det blir rätt.

Det kändes riktigt skönt att drömma sig bort, hoppas att även du fick en glimt av sommaren



Såhär förvarar jag mina fröer för tillfället, gamla fotoalbums fickor...med flikar för olika sorter.

I dag var jag den ende som skulle upp (trodde jag), barnen har sportlov och maken är ledig på måndagar, men när jag gick upp var makens säng tom och det låter som tvn är på???? Jo tack han sitter och tittar på OS, Sverige-Finland i ishockey....aldrig jag hade offrat min sovmorgon för ishockey......

Ha en bra dag
Kram Anna

11 kommentarer :

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Hej hej!

Har beställt en frökatalog som jag fått hem men inte hunnit titta i ännu, ska också beställa en del. Men det blir nog inte grönsaker utan mest perenners å jag kan fylla mina vasar med vackra blommor! Får bli att planera tomten denna sommarna och planera grönsakslandet till sommaren 2011 istället så hinner jag få lite inspiration från ditt grönsaksland detta året ;)

Härligt att ni kan sporra varandra, är visst en dag sen där men vägningen...

Kul när det går åt rätt håll iaf! :)

Kram kram

Möllebacken sa...

Visst börjar det att kännas tröstlöst med detta väder. Vi Såningar är ju inte vana vid det. Vid denna tiden brukar vintergäcken blomma för fullt. Håller med dig om att IKEA har blivit opersonligt. När jag och sonen var där så blev jag fruktansvärt stressad. Tacka vet jag det gamla konceptet.
Smart med fotoalbum till fröerna.
Ha en bra vecka.
Kram Pella

Emmas utsikt sa...

Shit jag blir lite stressad när jag ser folk som är duktiga med fröer och planering. Alltså, jag hinner inte med! Men önskan är där. Så är det väl nåt med att vi reser bort varje sommar och vem ska då ta hand om grönsakerna? Men när barnen är större hoppas jag kunna odla mer.
Men så smart fröförvaring du har, det ska jag komma ihåg.

kram!

Hanna sa...

Huuu, när jag ringde maken för att fråga om lampan möttes jag av 'Sveeeeerige' i luren... -vad?? Jo, Finland förlorade!
Ajaj, det gör ont i mitt finska hjärta :/

Vad sjukt att vi bägge skriver om drömmar :P Har hunnit med en massa sommardrömmar jag med... men det skulle bli en hel roman på bloggen, hahaha!

Vaxbönor... är det en favorit? Jag har än så länge bara provat odla bondbönor, i år tänkte jag prova rosenbönor...
Mina fröpåsar bor i kylen, i ett av facken i dörren. Smart att ha dom i en pärm!

Ha d gott!
Kram Hanna

Cilla sa...

Snubblade in för första gången och återkommer gärna!! Vilken mysig blogg du har!!
ha en underbar vecka!!
Kram Cilla

Photo by Maria sa...

Ja du, det där du besriver längtar jag med efter.. Att kunna vara ute till långt ut på kvällen utan att frysa rumpan av sig..

Ha en bra dag..

Kram Mia

Mitt Stugliv sa...

Hejhej Anna!
Vilken bra ideé med fröpåsar i ett gammalt fotoalbum. Du har verkligen ordning o reda.
Idag har jag laddat upp med mina vitaminer så jag ska ta kål på min förkylning. Bokade faktiskt en resa idag, känner för sol o värme.

Ha det fint
KramKram
Lotta

Mycket annat & lite betong sa...

Det var en härlig beskrivning, man kände nästan sommaren. Men jag vaknade till när jag tittade på termometern, minus 18 grader. Fy!!

Agneta

VITA NYANSER sa...

Vilken ordning du har på dina fröer!!! Tack för din goa kommentar hos mig!

Ha en bra vecka!
Kram L-L

Limetwig sa...

Här var mannen också uppe och kolla matchen, inte klokt sätta klockan för att se ishocky...:) Jag har också många jordgubbsplanter, det är så otroligt gott med nyplockade :) Längtan är underbar!
Ha det bäst! Åse

Cilla sa...

Vilken fin ordning du har på dina fröer. Jag har mina i en gammal GB-glasslåda. Hmm, det måste jag fixa omgående.

♥ Cilla