tisdag 4 mars 2014

Från värmen ut i kylan....

 
Nu har de flesta av mina krukor som stått i växthuset på vinterförvaring fått åka ut i kylan. Nu låter det som det är varmt i mitt växthus men det är det inte. Dom får bara stå lite skyddat men inte frostfritt, ett enkelt sätt att skydda båda växt och kruka. Det ser verkligen tråkigt ut men rätt som det så sätter det igång och då är det ingen hejd på det.
Det som ser ut som stackars pinnar är i själva verket skott från rönnsumaken som jag har provat att sätta i krukor.

 
I år har jag för första gången satt tulpanlökar i krukor och jag sen med spänning fram emot resultatet.


 
 
Dom här silver växterna som jag har glömt namnet på.....har jag bestämt mig för att börja forma till klot istället för att bara kasta dom för att vintern är slut och det behöver förnyas i krukorna. Nej dessa ska allt få stanna och jag hoppas dom blir fina som klot. Kanske något att plantera i rabatten? Någon som har erfarenhet av detta?
 
 
Ha en härlig dag alla fina
Kram Anna
 
 
 
 


8 kommentarer :

Furulunden sa...

Hvor mange grader er det hos deg da?? Tror kanskje det er litt i kjøligste laget å ta ut plantene fra garasjen ennå, men kanskje?? Det kommer til å bli så fint i krukkene dine :)

Mitt 60-talshus sa...

Hej Anna!
Du har en jättefin blogg som inspirerar. Det är roligt att följa dig och få fina tips till trädgården. Nu underar jag: vattnar du krukorna någon gång under vintern i kallväxthuset? /Cathrine

Malin - I min trädgård sa...

Hej Anna!

Nä att forma dessa små silverbollar till klot och sätta i rabatten har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Men jag är väldigt sugen på att se hur det blir med dina tulpaner, för även jag har satt tulpaner i kruka för första gången och väntar med spänning på resultatet.

Ha en bra dag!

Kram Malin

Susihus sa...

Åh va härligt. Smart idé att plantera lite lökar i krukor och sätta i växthuset. Här hoppas jag att våra planer på växthus ska komma till mer än just planer...

Må gott
Kram

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Samma här, jag har också satt tulpaner i hinkar, "krukor" o korgar för första gången.
Även aliumlökar testar jag på de viset i större trätunnor... Spännande vad som blir.
Jag har inte kommit på ideen att ha dem i växthuset först, de va ju inte så dumt, då kan man ju kanske använda fler typ av kärl.

Kul! Vi får hoppas på mycket som spirar, ser ju toppen ut hos dig!

Kram Ewa :)

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Hej igen :)
Sparade de silvriga länge förra säsongen.
Men slängde sen, varför? Vet faktiskt inte, inte härdigt här tror jag var anledningen.
Man kanske skulle pröva igen, brukar kunna köpa dessa väldigt billigt på ett ställe. :)

Hemma på Sjuan sa...

Spännande att se när det kommer upp grönt i krukorna!
Underbar trädgård ni har, ska bli kul att följa dig i vår och få lite bra tips ;) kram Suss

Godastunder-tokigaidéer sa...


Till Catrhrine, jag brukar inte vattna alls över vinter månaderna men man får ha ett öga på vissa. Tex jag har några små lönn som behöver något lite. Tulpaner och annat har inte fått något alls.

Kram Anna