onsdag 14 maj 2014

Favoriter....

 
Det är härligt att man ändrar tycke på vägen när det gäller växter. Vissa växter och blommor kallar jag "tanta blommor" och nu när man helt plötsligt har börjat gilla dom då undrar man, är det jag som har blivit tant eller jag har bara växt till mig och fått lite vett i kroppen...
En sån växt för mig är solhatten eller med finare namn rudbeckia. Den kom som en stormvind för två år sedan och nu vill jag bara ha fler. I höstas gjorde jag en chansning med alla frökapslarna som satt kvar, jag drog loss lite frö och petade ner i marken och se nu.....små små skott som kommer lite här och var.  Tänk vilket hav det kommer bli med hattar som vajar i vinden....
 

 
Till vänster om buxboms kloten, kommer solhattarna med stormsteg.

 
En sånt här härligt hav fick jag förra sommaren.

 
Nya för i år är solhatten "green wizard", hoppas den snart börjar titta fram. Tidigare i våras köpte jag den från Claus Dalbys sortiment där dom är förodlade och köps i påse, vet inte vad man kallar det....
Än skymtas dom inte men jag hoppas fortfarande att dom har klarat sig och är på väg.
 
Ha en härlig mitt i veckan alla fina som tittar in
Kram Anna
 
 
 


7 kommentarer :

ellan sa...

Det kommer att bli jättefint! Läckert med så många på en och samma plats.

Ha en fin dag

Mitt 60-talshus sa...

Att få mer vett i kroppen innebär att man blivit tant! :) Älskar också solhattar (och den fd. tantblomman pelargon).

Kram från en stolt och vettig tant Cathrine

Jenny sa...

De är verkligen fina! Jag har bara de vita nu, men något hav kan jag inte tala om. Vill minnas att jag sparade frön men vart sjutton tog dom vägen? Hade rosa tidigare också men de försvann i någon utgrävning.

/Jenny

Elle sa...

Jag ser att vi har samma smak vad gäller blommor, så jag får väl kalla mig tant jag med.
Fin trädgård du har!

Anonym sa...

Solhatta är fina! Tant tycker jag är ett fint ord, något med värdighet i!Här i Wales är det en underbar morgon med sol och blå himmel. Ha det bra!

palazzidesign.blogspot.com sa...

Känns som rena rama sommarbilderna!
Planerar för en egen pergola och fick nu, med hjälp av dina bilder lite bråttom att göra verklighet av det :=)

//Iren

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Hej är också tant i så fall, gillar också rudbeckia, tänk om man kunde få de att flröka sig så bra som hos dig.
Va fint du har!

Ha en bra dag, kram :)