torsdag 4 oktober 2012

Dags för en ny resa....

 
 
Om en vecka sitter vi på planet till underbara Venedig, i alla fall har jag fått för mig att det är ett underbart och väldigt speciellt ställe. I Fyra dagar ska vi stross runt och leva gott och just nu så känns det som den bästa medicinen för oss. Det har varit en intensiv tid för oss i år med både student, en son som som flyttat till Nya Zealand och så vår lilla Alvin som numera är vår ängla hund. Tyvärr blir det lite mycket Alvin prat framöver men ni får stå ut med mig för det går inte en timme utan jag tänker på honom.
 
 
Vi åker med våra rese kompisar Familjen K och i helgen blir det middags träff och planera det sista. Skrapa några Triss och hoppas på tur som vi alltid gör....
Här kan du titta in var vi ska bo Hotel Nuovo Teson ett enkelt och lite mysigt hotel.
 
Om du vet något speciellt ställe som man bara inte får missa, blir jag glad om du vill dela med dig.
 
Ha en härlig dag
Kram Anna
 
 
 



7 kommentarer :

Lotta 8`) sa...

Åh vad mysigt med resa till Venedig! Jag och döttrarna var där för ett par år sedan, och vi promenerade och promenerade.... allt är vackert, så ni kommer vara nöjda. Ett tips är att åka båttaxi,Vaporetton, ni kommer se mycket bara av att åka med den, tror man kan köpa taxikort som gäller i ett par dagar, mer ekonomiskt. Ön Murano känd för glasblåsare är charmig. Hmmmm.. minns inte vad kyrkan heter som man ser på andra sida vattnet, om man står på Markusplatsen, men det är fint att åka till den sidan, besöka kyrkan och konstmuseumet som ligger där. Passa er lite för att mata duvorna på Markusplatsen, de är giriga och bajsar mycket om man ställer sig med mat i handen.
I kyrkan San Geremia är helgonet Sankta Lucia begravd, absolut värt ett besök. Hon är de synskadade, sjuka barn och ångersfulla prostituerades helgon. Lycka till och ha en underbar resa! :)

Kerstin sa...

Vad mysigt med en Venedigresa mitt i höstmörkret. Jag var där i påskas. Bara att gå runt i stan är ju en upplevelse i sig. Annars gillade jag ön Burano med sina färgglada fiskarhus. Murano besökte vi bara i ösregn, så vi såg inte så mycket. Annars kan jag också rekommendera att köpa ett flerdagarskort för båtbussarna. Även om man är van att gå mycket, blir det snabbt rätt så överväldigande att ta sig överallt till fots och som Lotta sa, man ser rätt så mycket bara genom att åka runt med båtarna.
De har någon specialitet med något liknande spanska tapas som tydligen är rätt så typiskt för just Venedig. Jag har glömt namnet, men vi lyckades hitta ett litet riktigt mysigt sådant ställe där man verkligen lyckades komma bort från alla turister och känna att man faktiskt var i Italien trots allt. Fick veta efteråt av en kollega som kommer från Venedig att det är ett av hennes favoritställen, så vi lyckades tydligen hitta en riktig guldgruva. Jag kommer inte ihåg namnet just nu, men om jag tänker på det kan jag leta fram det när jag kommer hem. Du får gärna påminna mig om jag glömmer men du gärna vill veta.
Annars önskar jag dig en riktigt trevlig resa!
Och vi klarar nog att höra lite mer om stackars Alvin. Jag tycker inte ens om hundar, men efter alla bilder och berättelser på din blogg, saknar ju tom jag honom... Han lät verkligen som någon man saknar länge.

Suz sa...

Så länge sedan jag var där, men mysigt var det!
Låter skönt för er att få resa iväg, skingra tankarna lite och få lite miljöombyte. Önskar er härliga dagar i Venedig!
Kram Suz

Snäckskalsdalen. sa...

Jamen, det var väl ändå den bästa medicinen man kan tänka sig! Och Venedig ska ju vara så fint, jag har aldrig varit där, men förväntar mig en utförlig reserapport och hotellet har jag redan kikat på, ett precis sånt som jag älskar, litet och naggande gott.

Vad jag hört är dock att man ska se upp för ficktjuvar, lite extra, i just Venedig, men jag vet ju inte om det ligger någon sanning bakom.

Man tänker på sin vovve/sina vovvar varenda dag hela livet även, eller speciellt, när dom är borta. Jag kan bli alldeles gråtmild när jag tänker på dom, det är bara så........

Agneta kram

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vilken underbar resa ni har framför er. Venedig är ju ett sådant där ställe man bara vill besöka någon gång i sitt liv.

Så sorgligt med Alivn... Läste längre ner vad som hänt.

Stoooor kram
Charlotte

Marina sa...

Det låter som en välbehövlig resa för er del. Hoppas ni får det underbart.
Jag var i Venedig när jag var 16 men minns inte så mycket mer än att jag tyckte där var fint.
I mitten av november åker dottern och jag till Rom. Det ska bli spännande.

Kram

Maria sa...

Tittar in och önskar dig en fantastisk helg, kram Maria