söndag 14 april 2013

Metall....

 
 
Vilken underbar dag...vaknar till fågelkvitter och och sol som försöker ta sig in i springorna mellan fönstret och mörkläggnings rullgardinerna. Då är det svårt att ligga kvar, nej upp på med tvättmaskinen och på med dom nya fritidsbyxorna som ber att få användas i trädgården. Maken och jag ska rensa förrådet och sen står det trädgårdspyssel på agendan, bla ska dessa speglar få en plats i trädgården och det får ni se mer om i morgon. Sist men inte minst är det grillning ikväll, köttet ligger i marinad och gud så mummse gott det ska bli.
 
 
Dom som känner mig vet att jag älskar att baka, jag testar gärna nya saker och ibland blir det bra och iband mindre bra. När en kollega gav mig ett bröd recept för några veckor sedan var jag ju bara tvungen att testa. Mums super gott, nu bakra jag inte så mycket surdegs bröd längre utan det är sjöbobrödet som gäller. Om jag förstod det rätt är det ett bröd som bakas på Sjöbo gästgiveri.
Detta enkla inlägg blir mitt bidrag till vännerna Kristina och Marias fotoutmaning, där dagens tema är metall. Här får ni mina välanvända formar i metall.
 
 
Sjöbobrödet, 3 st, jag brukar göra halv sats till 2 bröd
 
1 msk bikarbonat
2 dl rågkross
1 liter vetemjöl
2 tsk salt
2 dl vetekross
6 dl rågmjöl
 
Blanda allt i en bunke
 
1 dl mörk sirap
1,2 lite filmjölk
 
Häll därefter i sirap och filmjölk, blanda väl. Degen ska vara lätt rinnande. Hälls i avlång ungsform som smöras och beströs med rågkross eller som jag har gjort lägg i bakplåtspapper.
Bakas i 175 grader i ca 1 h 15 min.
 
I mitt vänstra har jag smaksatt med rosmarin och  det högra har fått ett täcke av sesamfrö. Sen kan man blanda i russing, aprikoser, nötter osv. Super gott :)
 
 
 
Ha en härlig söndag och njut
Kram Anna
 
 
 
 
 
 


9 kommentarer :

Fröken Foto sa...

Det verkar vara en riktigt god tolkning av temat :) Fyndigt och så låter det jättegott!

kram kram Malin

Karin sa...

Hallå! Bra tolkning av metallteamat. Har ett liknade recept på bröd som är jättegott men det är alltid kul med nya recept, låter gott med sesamfrön på. Ha en härlig söndag Karin

Flower of Fame sa...

Härlig tolkning! Ser gott ut. Det får jag testa en dag
Kram Pernilla

åse sa...

Härlig tolkning, brödet ser riktigt gott ut. ha en fortsatt fin söndag.

Gunnel sa...

Fina bilder och härliga recept. Ska testa någon gång.

Mamma med ambitioner sa...

Mmmmm ser gott ut. Låter lite som ett av bröden som bakas här hemma. Spännande med speglarna.
Längtar till hundis kommer, då kommer jag med.
Stor kram Kristina

Maria O. sa...

Speglar i trädgården är jag också sugen på. Ska bli spännande att se var dina hamnar. Och brödet, ser väldigt gott ut :)
Kram Maria

Marina sa...

Brödrecept mottages tacksamt så tack så mycket.

Hoppas du haft en bra dag och jag hörde att ni inte behöver koka vattnet längre :)

Kram

Tant Emma sa...

Läcker tolkning... och bröden ser urgoda ut! :)