måndag 5 augusti 2013

Hjälp....

 
.....humlorna äter ihjäl sig. Kan det verkligen vara rätt jag har hört? I alla fall hittar jag döda humlor varje dag och dom som sitter kvar på blommorna är så slöa att dom verkar berusade. Det är ett härligt gottebord som erbjuds med massor av blommor som blommar just nu. Varje sommar upprepar sig detta och jag undrar vad som händer. Nu hittade jag äntligen ett alternativt svar....det som händer är att blommorna snabbt töms på nektar men humlorna stannar ändå kvar på grund av den attraktiva doften och då svälter de till sist ihjäl.
Men så hemskt, lika hemskt som det jag trodde från början. Stackars fina humlor :(
 
 

 
 
Nu har vi en hel sommar månad kvar att njuta av och man hoppas den får fortsätta på samma sätt som den redan har varit, helt underbar.
 
En veckas semester och jag ska hinna med hur mycket som helst, nu är tidsoptimisten framme igen men det får bli som det blir. Jag har massor att ta igen efter 6 veckor i gips.
 
Ha de gott alla fina som tittar in
Kram Anna
 
 
 
 

7 kommentarer :

Merja sa...

Fina bilder! Kul att du har gott om humlor och blommor som de gillar:)

Ruben sa...

Jag har också massor av "sovande" humlor. Dags att gå en runda och väcka dem kanske. För humlor ska man hjälpa om man kan!! ;-)

Ha det gott!
/Ruben

susanne sa...

Vi har hittat massor med döda humlor under träd denna sommar så jag googlade på just detta i helgen och fick samma svar som du. De svälter tydligen ihjäl när nektarn är slut, men de ändå inte vill lämna de härligt doftande blommorna...

Marina sa...

Jättefina bilder men tråkig läsning om det där med humlorna. Stackare!

Ha en bra vecka nu och kom ihåg att njuta mellan allt du vill få gjort :)
Nu ska jag börja flytta kompost. Måste ladda mentalt. Det kommer bli jobbigt.

Kram

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan Anna !

Stackars Zelda ,kanske hon trampat på en död humla som gadden stack ut på. lustig vette som inte såg det.

Hoppas det blir bättre så hon kan gå där och sniffa bland alla växter.

Må så gott !

Allt är så vackert !

Kram Mi

Snäckskalsdalen. sa...

Alltså, dom har tydligen inte alltid gjort så, då?! Vad har hänt med dom, tro? Vi har också humlor men dom verkar flyga överallt vilket glädjer mig, eller sitter dom kvar, jag vet baske mig inte nu!
Ja, en hel underbar månad kvar!
Agneta kram

Janneke sa...

Beautiful Echinacea plants and love the bumblebees, drunk in the flowers. It will be a relief to be able to walk normal again.